Чи зможе петиція зробити місто чистим, а населення – свідомим?
На сайті Єдиної системи місцевих петицій з’явилося звернення мешканки Сум із пропозицією ввести штрафні санкції за засмічення обласного центру (https://e-dem.in.ua/sumy/Petition/View/2179). “Проблемою нашого менталітету є те, що ще змалку не всім дітям вкладається інформація про згубну дію сміття на довкілля. На жаль, багато людей на надають цій проблемі великого значення і не хочуть відмовлятися від своїх “звичок”. На мій погляд, потрібно вдаватися до радикальних методів боротьби: запровадити штрафи!”, – написала авторка.
Лише за 3 дні ця петиція вже набрала понад 30% голосів, необхідних для її розгляду, що зайвий раз підтверджує вкрай значну актуальність та болючість проблеми поводження з відходами. Та от чи можливо змінити менталітет й екологічну свідомість населення за допомогою петиції? До того ж, і штрафні санкції, і органи, уповноважені складати протоколи про адміністративні правопорушення, давно існують.
Так, у випадку, якщо пощастить “спіймати за руку” та на місці встановити особу, яка порушила вимоги щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення, Державна екологічна інспекція у Сумській області притягує її до відповідальності за ст. 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Протягом 2019 року за цією статтею працівниками Інспекції складено 123 протоколи на загальну суму штрафів 105 983 грн.
Більш того, рішенням Сумської міської ради VI скликання від 26 грудня 2014 року № 3853 – МР було затверджено “Правила благоустрою міста Суми”. Відповідно до ст. 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення, недотримання цих правил тягне за собою накладення штрафу на громадян – до 1360 грн. та на посадових осіб та підприємців – до 1700 грн. Контроль за дотриманням зазначених правил покладено на Управління “Інспекція з благоустрою міста Сум” Сумської міської ради.
Втім, інспекторам дуже складно застати правопорушників “на гарячому” під час викидання відходів абикуди, окрім сміттєвих контейнерів. Більшість громадян позбувається свого сміття або в безлюдних місцях, або просто коли ніхто не бачить. До Інспекції надходять скарги постфактум – коли десь невідомо хто вже утворив цілий смітник.
Слід зауважити, що проблема засмічення територій та утворення стихійних сміттєзвалищ притаманна переважній більшості населених пунктів Сумщини і є комплексною. З одного боку – це, дійсно, нехтування громадянами природоохоронним законодавством, санітарними нормами та правилами благоустрою. З іншого – неналежне виконання органами місцевого самоврядування делегованих їм повноважень.
Зокрема, упродовж 2019 року Державною екологічною інспекцією у Сумській області здійснено 98 планових та позапланових перевірок органів місцевого самоврядування з метою контролю дотримання ними делегованих повноважень у сфері поводження з відходами. Результати цих перевірок красномовно говорять про те, що в більшості населених пунктів Сумської області органами місцевого самоврядування не проводиться роз’яснювальна робота серед населення. Про це свідчить захаращеність територій та наявність стихійних сміттєзвалищ, які утворюються місцевим населенням.
Крім того, майже в усіх населених пунктах Сумщини відсутні схеми санітарної очистки. А ті схеми, які розроблені поодинокими місцевими радами, не відповідають встановленим вимогам та не вирішують нагальних проблем поводження з відходами, що утворюються населенням. Відтак, на території регіону практично не ведеться роздільне збирання відходів з метою вилучення ресурсоцінних компонентів та небезпечних відходів (відпрацьованих батарейок, люмінесцентних ламп, термометрів та акумуляторів, тари від лакофарбових виробів та отруйних речовин тощо). До того ж, чи не в кожній сільській раді Сумської області взагалі відсутні проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок під звалища твердих побутових відходів.
За результатами перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства під час поводження з відходами, Державна екологічна інспекція у Сумській області протягом 2019 року притягнула до відповідальності 38 посадових осіб, а також видала приписи на усунення виявлених порушень.
На жаль, максимальна санкція статті, якою передбачено відповідальність за невиконання припису, наразі складає 765 грн.. Тому її застосування не є ефективним засобом впливу на посадовців, відповідальних за чистоту населених пунктів. Відтак, чистота міст, селищ та сіл залишається на совісті місцевих голів та в руках самого населення.